Sayın
Meslektaşlarımız,
Türk Anesteziyoloji
ve
Reanimasyon
Derneği,
anestezi
uygulamalarında
esas
alınacak
temel
standartları
ve
çalışma
yöntemlerini
belirlemek üzere
kılavuzlar
hazırlanmasına
karar
vermiştir.
Bu
kılavuzlar,
hasta
güvenliğini
ve
olumlu
çalışma
koşullarını
sağlamak
açısından
minimum
koşulları
içermektedir. Kişiler ve
kurumlar bu
kılavuzları
kullanarak
kendi
çalışma
koşulları
ve yöntemlerini
geliştirmelidir.
Kılavuzlar
belirli
aralıklarla
gözden
geçirilecek,
anesteziyoloji
ile
ilgili
bilgilerin,
ilaç
ve
tıbbi
cihaz
teknolojisindeki
gelişmelerin gerektirmesi
durumunda güncelleştirilecektir.
Elinizde
bulunan
kılavuzlar,
Dernek
Yönetim
Kurulu
tarafından,
literatür
ve
diğer
kılavuzların incelenmesi
ile
hazırlanmış
ve siz
değerli
meslektaşlarımızın
çalışmalarına
yön
vermek
üzere
önerilmiştir.
Bu
kılavuzların,
alınması
gereken
minimal
önlemleri
içerdiğine,
hasta
güvenliği
açısından
temel
koşulları
oluşturmayı amaçladığına
ve
hastada
alınacak
sonucu
garanti etmeyeceğine
dikkatinizi
çekeriz.
TARD
Yönetim
Kurulu
Kasım 2005
Kılavuzların
bütün hakları
Türk Anesteziyoloji
ve
Reanimasyon Derneği’ne aittir.
İsteyen
kişiler TARD
ismini belirtmek koşulu
ile
kullanabilirler.
Türk
Anesteziyoloji
ve
Reanimasyon
Derneği
(TARD)
Anestezi
Uygulama
Kılavuzları
Zor
Hava
Yolu
Bu
kılavuzun
amacı havayolu
açılmasında
problem
yaşanabilecek
hastalara
yaklaşımı
kolaylaştırmak
ve olası havayolu
travması,
diş hasarı, gereksiz
trakeotomi
açılması,
kalp durması,
beyin
ölümü
veya ölüm
gibi olumsuz
sonuçların
sıklığını
azaltmaktır.
Anamnez
Anestezi veya
başka
bir
nedenle
havayoluna müdahele
edilecek
her hastadan
özenli
bir
anamnez
alınmalıdır. Böyle bir
anamnezde
zor
havayoluna işaret
ettiği kanıtlanmış
konjenital, edinsel ve
travmatik
patolojiler
sorgulanır
(Tablo 1).
Ayrıca
hastanın
daha önceki
anestezi deneyimlerinde
entübasyon
güçlüğünü
tarif
eden
yazılı
veya
sözel
ifadelerin
varlığı da
zor havayolu
açısından
çok
önemli bir
ipucu
verir.
Tablo
1
.
Zor
havayolu
riski
bulunan
konjenital,
edinsel
ve
travmatik
patolojiler |
Konjenital |
Koanal
atrezi,
Pierre
Robin sendromu,
Treacher Collins
sendromu |
Travmatik |
Maksilofasiyal
travma,
servikal omur
travması,
larenks
hasarı |
Edinsel |
Enfeksiyon |
Epiglotit,
abse, krup |
|
Endokrin |
Akromegali,
diyabet,
morbid
obezite |
|
İnflamatuar |
Ankilozan
spondilit,
romatoid artrit |
|
Tümöral |
Üst
ve
alt
solunum
yolu tümörleri |
|
Fizyolojik |
Gebelik |
Fizik
Muayene
Fizik
muayene
ile
elde edilen
bilgilerin
zor
havayolu
varlığını
ön
görmedeki rolü
kanıtlanmıştır.
Zor havayolu
öngörüsünde
en
değerli
olduğu
belirlenen
anatomik
özellikler
Tablo
2’de gösterilmiştir.
Hastada
bu
özelliklerin
birden
fazlasının
saptanması bir
tanesinin
bulunmasına oranla zor havayolu
olasılığını arttırmaktadır.
Tablo
2
.
Zor
havayolu
öngörüsünde
kullanılan
anatomik
özellikler. |
Üst
kesici
dişler
uzun |
Çene kapatılınca
maksiller
kesici dişler
mandibuler kesicilerin
belirgin
olarak
önünde |
Hasta
istemli
olarak
mandibuler
kesici dişleri
maksiller
kesicilerin
önüne çıkartamıyor |
Kesici
dişler
arası mesafe 3
cm’den
az |
Hasta
oturur pozisyonda
dil
dışarıda
iken uvula
görülmüyor
(Mallampati>II) |
Damak
çok
kavisli
veya
çok
dar |
Mandibula boşluğu
endüre,
kitle ile
dolu |
Tiromental
mesafe 3
parmaktan
kısa |
Boyun
kalın
ve kısa |
Çene ucu
göğse değmiyor,
boyun
ekstansiyonu kısıtlı |
Preoperatif Hazırlık
1.
Zor
havayolu
öngörülen
veya
bilinen
olgularda
hastanın
ve/veya yakınlarının
havayolu
sağlanmasında karşılaşılabilecek
güçlükler ve olası
müdaheleler
hakkında
bilgilendirilmesi,
2.
İşlem
sırasında en az bir
yardımcının
hazır
bulunması,
3.
Gerekli
ekipmanın
hazır
bulunması
(Tablo
3),
4.
En
az üç
dakika
sürecek
preoksijenizasyon,
5.
İşlem
sırasında
oksijen
vermek
için
(nazal
kanül vs)
gerekli ekipmanın
hazırlanması gereklidir.
Tablo
3
.
Zor
havayolu
seti. |
|
Farklı
boyutlarda
maskeler |
Farklı
boyut
ve tipte
palalar |
Farklı
boyutlarda
endotrakeal tüpler |
Farklı
boyutlarda
orofaringeal ve
nazofaringeal
havayolları |
Forseps ve
stileler |
Farklı
boyutlarda
laringeal maske, Fastrach
veya
kombitüpler |
Retrograd
entübasyon
ekipmanı |
Fiberoptik
bronkoskop |
Krikotirotomi
seti |
Jet
ventilatör |
End-tidal karbon
dioksit
monitörü
: kapnograf |
Entübasyon
Stratejisi
Zor
havayolunda
pek
çok
farklı yöntem kullanılarak
entübasyonu
başarmak
mümkündür. Literatürde bu
yöntemlerden
herhangi
birinin diğerine
üstünlüğünü gösteren
kanıtlar
yoktur. Ancak, burada
önemli olan
zor
havayolu
öngörülen
veya
bilinen
olguya
önceden planlanmış
bir
strateji
ile
müdahele etmektir.
Bu
planlı
stratejilerin
birleştirilmesi
ile
oluşturulan
zor
havayolu
algoritmaları başarı
ile kullanılmaktadır.
Algoritmalarda tercihler
yapılırken planlanan
cerrahi
girişim,
hastanın
genel durumu
ve anestezistin
deneyim
ve becerileri
de göz önüne
alınmalıdır. Zor
havayolu
algoritmasında
(Şekil
1)
dikkat
edilmesi
gereken
aşağıda
sıralanan
noktalara
özen gösterilmelidir.
1.
Oluşabilecek
problemlerin
değerlendirilmesi;
a.Zor
ventilasyon
b.Zor entübasyon
c.Kooperasyon
güçlüğü
d.Trakeotomide
karşılaşılabilecek
sorunlar
2.Üç
temel
yaklaşımda
seçeneklerin
avantaj
ve
uygulanabilirliğinin
değerlendirilmesi;
a.
Uyanık
entübasyon
veya genel
anestezi altında entübasyon
b.
Spontan
solunumun
korunması veya
ortadan
kaldırılması
c.
Non-invazif
veya
invazif tekniklerle entübasyon
3.
Aşağıdaki
durumlarda
tercih
edilecek
birincil
yöntemin
belirlenmesi;
a.
Uyanık
entübasyon
b.
Ventilasyonu
mümkün, entübe
edilemeyen
hasta
c.
Ventile
ve entübe edilemeyen
acil durum
4.
Birincil
yöntemin uygulanamaması
veya
başarısız
olması durumunda
alternatif
yolların
belirlenmesi;
a.
Tablo
4’de zor
havayoluna yaklaşım
seçenekleri
gösterilmiştir
b.Koopere
olmayan
erişkinler
veya
çocuklarda
seçenekler
özellikle
uyanık
entübasyon
seçeneği kısıtlanır.
Bu
olgularda genel anestezi
altında
entübasyon
birincil tercih
olabilir.
c.Mümkünse cerrahi
girişimin
lokal
anestezi
veya sinir
blokları eşliğinde yapılması
bir
seçenek
olabilir, ancak
bu zor
havayoluna
çözüm getiren
bir
seçenek
değildir.
5.
End-tidal
karbon dioksit
monitörü ile
entübasyonun
doğrulanması.
Tablo
4
.
Zor
havayoluna
yaklaşım
seçenekleri. |
I.
Zor
entübasyona
yaklaşım
teknikleri: |
Uyanık
entübasyon |
Farklı
laringoskop
palaları
ile
entübasyon |
Kör
entübasyon
(oral veya
nazal) |
Retrograd
entübasyon |
LMA-Fastrach
içinden
entübasyon |
Tüp
değiştirici üzerinden
entübasyon |
İnvazif
yaklaşım |
II.
Zor
ventilasyona
yaklaşım
teknikleri: |
İki kişi varlığında
maske
ile ventilasyon |
Oral
ve
nazofaringeal havayolları |
LMA-Fastrach |
Kombitüp |
Rijit
bronkoskop
ile
ventilasyon |
Transtrakeal jet
ventilasyon |
İnvazif
yaklaşım |
Ekstübasyon Stratejisi
Zor
havayolunda
entübasyonda olduğu
gibi
ektübasyon
aşamasında da
önceden planlanmış
bir strateji
kullanmak
gereklidir.
Bu strateji cerrahiye,
hastanın
genel durumu ve
anestezistin becerilerine göre
farklılıklar
gösterebilir.
1.
Ekstübasyonun
hasta
uyanıkken
mi yoksa tam
uyanmadan
mı
yapılacağına karar
verilmelidir.
2.
Ekstübasyonu
takiben hastanın
ventilasyonunu
etkileyebilecek
genel klinik
faktörler
gözden
geçirilmelidir.
3.
Ekstübasyonu
takiben yeterli solunumun
sürüdürülememesi
durumunda
uygulanacak
bir
plan
oluşturulmalıdır.
4.
Entübasyon
tüpü çıkarıldıktan
sonra
gerektiğinde re-entübasyon
için
trakeada
bir
kılavuz
stile bırakılabilir.
Bu
kılavuzun
sert
materyalden
olması
entübasyonu, içinde
bir
kanal
bulunması ventilasyonu
kolaylaştıracaktır.
Postoperatif
İzlem
Bu
olgularda
zor
entübasyonda
uygulanan manipülasyonların
larinks
ödemi, kanama, trakea
veya
özofagus
travması,
aspirasyon ve
pnömotoraks
gibi potansiyel
komplikasyonları gelişebilir.
Bu
doğrultuda solunum
sıkıntısı,
yutma güçlüğü,
baş ve
boyunda cit
altı anfizemi gibi bulgular
yakından
izlenmelidir.
Zor
havayolunda
en
dikkat
edilmesi
gereken
noktalardan
biri de
hastanın
daha
sonraki
olası girişimlerine
yardımcı
olacak
ipuçlarının
belgelenmesidir.
1.
Bu
amaca
yönelik
bir
epikriz
hazırlanarak maske ile
ventilasyon, LMA yerleştirme ve
entübasyondaki güçlükler
vurgulanmalıdır.
2.
Entübasyonda
kullanılan
hangi
tekniklerin
başarısız
hangisinin
başarılı
olduğu,
entübasyonda güçlüğü
yaratan
en önemli faktörlerin
neler
olduğu
belirtilmelidir.
3.
Zor
havayolu
hakkında
hasta ve yakınları
ayrıca
sözel olarak da
bilgilendirilmelidir.
KAYNAKLAR
1.
Practice
guidelines
for
management
of the difficult
airway: an
updated
report by
the American
Society of
Anesthesiologists
Task
Force on
Management
of
the Difficult Airway.
Anesthesiology. 2003
May;
98(5):1269-77.
2.
J.
J.
Henderson,
M.
T.
Popat,
I. P.
Latto
and
A. C.
Pearce:
Difficult Airway
Society
guidelines
for
management
of
the unanticipated difficult
intubation. Anaesthesia.
2004
Jul;59(7):675-94.
Şe
kil
1 .
Zor
havayolu
algoritması.
a.
Diye
r
s e
çe
ne
kle
r
arasında
cerrahinin
maske
veya
laringeal
maske,
lokal
anestezik
infiltrasyonu
veya
regional
blok
ile
yaptırılması
sayılabilir.
Ancak,
bunun
için
ön şart
hastanın
ventile
edilebilmesidir.
b
.
İnvazif
yaklaşım
cerrahi
veya
perkütan
trakeotomi
veya
krikotirotomiyi
kapsar.
c.
Alte
rnatif
non-
invazif
entübasyon
yaklaşım
ları
farklı
laringoskop
palaları
kullanma,
fiberoptik
bronkoskopi,
kör
entübasyon
(oral veya
nazal),
retrograd
entübasyon,
LMA-Fastrach içinden
entübasyon
ve
tüp
değiştirici
üzerinden
entübasyonu
kapsar.
d.
Uyanık
entübasyon
için
tekrar
hazırlık
yapmayı
veya
işlemi
ertelemeyi
düşün.
e
.
Acil
non-invazif
ve
nt
ilas
yon
seçenekleri
kombitüp,
rijit
bronkoskop
ile
ventilasyon
ve
transtrakeal
jet
ventilasyonu
kapsar.