İlgili bildiri özeti aşağıda dikkatinize sunulmuştur. Bildiri özetini ilgili linkler aracılığı ile yazdırabilir, pdf doküman olarak kaydedebilir yada kabul yazısı alabilirsiniz.

PDF Kaydet Yazdır
Kongre Program

Tark 2010

S-42

FARKLI GRUPLARA VERILEN TEMEL YAŞAM DESTEĞI EĞITIMININ DEĞERLENDIRILMESI

S.TEMÜR 1, M.SAYIN 1, Ö.KÖNER 1, S.AFACAN 1, S.SARIKAYA 1


YEDİTEPE ÜNİVERSİTE HASTANESİ 1

Temel Yaşam Desteği deprem bölgesi içinde olan ülkemizde tüm sağlık çalışanları tarafından bilinçli olarak uygulanması gereken bir tıbbi sorumluluktur. Üniversitemiz dahilinde tıp fakültesi ve diş hekimliği fakültesi hastanesinde çalışan doktor, hemşire ve sağlık çalışanlarına teorik ve pratik olarak gruplar halinde temel yaşam desteği eğitimi verdik. Bu çalışmamızda eğitim etkinliğini denetlemek için eğitim öncesi test (pretest) ve eğitim sonrası test (posttest) uygulamasının gerekliliğini ortaya koymak istedik.

Hastanemiz Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı ve Acil Tıp Anabilim Dalı doktor ve hemşirelerinden oluşan 20 kişilik grup 2005-Avrupa Resüsitasyon Cemiyetinin Kılavuzuna uygun eğitici eğitimi alarak sertifikalandırıldı. Bir doktor ve bir hemşireden oluşan eğitici grupları onar kişilik gruplara standart hale getirdiğimiz yazılı pretest, aynı görsel sunum ve sözel ifadeler ile ilk gün teorik eğitimi tamamladı. İkinci gün yapılan post test  sonrası pratik eğitim ve pratik sınav uygulaması gerçekleştirildi. Toplam iki günlük süreç içinde yapılan eğitim aynı sorumlu gözlemciler tarafından kontrol edilerek aynı standart eğitimin verilmesi sağlandı. Test sonuçları değerlendirildi.

Grupların pretest ve posttest sonuçları karşılaştırıldığında, tüm gruplarda anlamlı puan artışı saptanmıştır. Veriler tablo 1 de görülmektedir.

Tablo 1: Grupların puanları (Ort ± Std Dev)

 

N

Pretest Puan (Ort ± Std Dev)

Posttest Puan (Ort ± Std Dev)

Hekim

136

74.7 ± 10.5

93.1 ±  5.4 *

Hemşire

178

73.8 ± 11.4

90.2 ± 7.5 *

Teknisyen

64

67.2 ± 12

91 ± 7.1 *

Dişhekimi

68

72.6 ± 14.2

94.5 ± 6 *

Dişteknisyeni

13

63.5 ± 8.9

89.4 ± 8.9 *








* p < 0.05

Etkin ve standart hale getirilmiş bir eğitim programı tam doğruluk ile yapılması gereken uygulamalar için zorunluluktur. Eğitim süreci içinde eğitim öncesi pretest konuya dikkat çekilmesini sağlamakta, anlatımın tüm anlatıcılar tarafından aynı şekilde verilmesi, öğrenme ve çalışma için süre tanınarak posttestin ikinci gün yapılması, pratik uygulamanın teoriği başarı ile tamamlamış kişilere yaptırılması  eğitimin farklı gruplarda da aynı etkin başarı sağlayabileceğini göstermiştir.