İlgili bildiri özeti aşağıda dikkatinize sunulmuştur. Bildiri özetini ilgili linkler aracılığı ile yazdırabilir, pdf doküman olarak kaydedebilir yada kabul yazısı alabilirsiniz.

PDF Kaydet Yazdır
Kongre Program

Tark 2021

S-079

COVID-19 Pandemi Döneminde Anesteziyoloji ve Reanimasyon Uzmanlık Öğrencilerinin Eğitimi

Aslıhan Esra Yüksel, Cengiz Şahutoğlu, Çiler Zincircioğlu, Şule Özbilgin, Meltem Uyar

Ege Üniversitesi Tıp Fakultesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon AD


Giriş:

Tıpta uzmanlık eğitimi; hem Tıpta Uzmanlık Öğrencilerinin mesleki ve kişisel gelişimlerinin sağlanması hem de hastaların güvenli ve uygun sağlık hizmeti almaları için Tıpta uzmanlık eğitimi öğrencilerine, rehberlik ve gözetim altında sunulan organize bir eğitim programıdır. Pandemi nedeniyle ağır çalışma düzeni ve yüzyüze eğitimin yapılamaması eğitim hastanelerinde asistan hekimlerin eğitimlerinde aksamalara neden olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı Türkiye’de COVID-19 pandemi döneminde Anesteziyoloji ve Reanimasyon Uzmanlık Öğrencilerinin eğitim eksikliklerini saptamaktır.



Gereç ve Yöntem:

Çalışmamız  Sağlık Bakanlığı ve Ege  Üniversitesi Tıp Fakultesi Hastanesi Etik Kurul onayı alındıktan sonra yapılmıştır. Bu çalışma kesitsel bir anket çalışmasıdır. Türkiye’deki Eğitim ve Araştırma Hastaneleri ve Üniversite Hastanelerinde, Anesteziyoloji ve Reanimasyon Uzmanlık Öğrencilerine 32 soru içeren web bazlı anket bilgisayar ortamında TARD onayı ile  e-mail ile gönderilerek gerçekleştirilmiştir.



Bulgular:

Çalışmaya katılan 163 Anesteziyoloji ve Reanimasyon uzmanlık öğrencisinin  %76,1’i  Üniversite Hastanesinde, %23,9’u Eğitim ve Araştırma Hastanesinde çalışıyordu. Pandemi döneminde  kurumlarda %28,2 oranında ameliyatlar durdurulmuş, %24,5 devam edilmiş, %47,2 kısmen devam edilmiştir. Çalışma şartları ile ilgili yanıtlar Tablo 1 de verilmiştir.

Covid-19 pandemi döneminde teorik eğitim programınız değişkenlik gösterdi mi sorusuna; %60,7 oranında azaldı yanıtı verilmiştir. Teorik eğitim programı devam eden kurumlarda eğitim şekli Grafik 2 de verilmiştir. Klinik dışında online-eğitim katılımı %62,6 ve online- kongre katılımı %85,9 saptanmıştır.

Pandeminin ameliyathanede pratik uygulamalarda beceriniz üzerine olumsuz bir etkisi olabileceğini düşünüyormusunuz sorusuna %73,6 oranında  evet yanıtı var. Buna rağmen pandemi nedeniyle asistanlık eğitim sürenizin uzatılması gerektiğini düşünüyor musunuz sorusuna %73,6 hayır yanıtı verilmiştir. Pandemide asistanlık eğitim süreci; %89: yorucu, %85 stresli, %35 onur kırıcı olarak yanıtlanmıştır.



Tartışma ve Sonuç:

COVID-19 pandemi döneminde anestezi asistanları hem aktif olarak hasta tedavisine katılmış hem de ameliyathane görevlerine devam etmişlerdir. Asistan eğitimi aksamış ya da iptal edilmiştir. Pandeminin sürekliliği gözönüne alınırsa uzmanlığımızın geleceğini korumak için online eğitim programlarını geliştirmek ve  hizmet-eğitim dengesini iyi belirlememiz gerektiğini düşünüyoruz. Bu sonuçlar, pandemi döneminde uzmanlık öğrencisi eğitiminin yeniden düzenlenmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.