BOYUNDA YANIK SKARINA BAĞLI EXTANSİYON KISITLILIĞI OLAN ÇOCUK HASTADA HAVAYOLU YÖNETİMİ
Mustafa Kemal Yıldırım, Burcu Kaplan, Berit Gökçe Ceylan
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı
Giriş:
Zor entübasyon ve zor ventilasyon, anestezi yönetiminde karşılaşacağımız en önemli komplikasyonlardır ve anesteziye bağlı mortalite ve morbiditenin en sık nedenidir. Bu olguda boyunda yanık skarı nedenli zor havayolu öngörülen hastada havayolu yönetimi deneyimimizi paylaşmayı amaçladık.
Olgu: 11 yaşında ağız, alt çene, boyun, kollarda ve toraksta yanık sonrası gelişen yaygın kontraktürleri olan erkek hastanın boyun ve kollardaki kontraktürlerin gevşetilmesi amacı ile operasyonu planlandı. Boyun ekstansiyonu ileri derecede kısıtlı, alt dudak ve çene kontraktür nedeniyle aşağı çekilmiş ve ağız açıklığı 1 cm olarak tespit edildi. Mallampati skoru:2 idi. İndüksiyonunda 0.1 mg/kg Midazolam, 0.1 mcg/kg Fentanyl, 2 mg/kg propofol yapıldı. Hastada yeterli ventilasyon sağlandıktan sonra kas gevşetici yapılmadan önce videolaringoskop 4 numaralı bleyd ile vokal kordlara bakılmaya çalışıldı fakat başarısız olundu. Fiberoptik bronkoskop ile entübasyon denendi, ödem ve sekresyon nedenli vokal kordlar görülemedi. Hastaya 3. entübasyon denemesinde dil çekildi ve 3 numaralı bleydli videolarinkoskop ile epiglottis görüldü fakat bleyd kısa kaldığı için epiglottis kaldırılamadı, bu nedenle diğer kişi fiberoptik bronkoskobu kullanarak vokal kordları gördü. Vokal kordlar görüldüğü anda hastaya 1mg/kg roküronyum uygulandı. Hastanın entübasyonu 7.0 numaralı endotrakeal entübasyon tüpü kullanılarak gerçekleştirildi. İntraoperatif vital bulguları stabil seyreden hasta postoperatif takip amaçlı entübe Pediatri Yoğun Bakım Ünitesine çıkarıldı.
Tartışma ve Sonuç: Preoperatif değerlendirmede zor havayolu belirteçlerinin dikkatli gözden geçirilmesi ve zor havayolu yönetim hazırlığı yapılması önemlidir. Bir meta-analizde mallampati testi ile tiromental mesafe kombinasyonunun tanı değerlerini arttıran en uygun yöntem olduğunu vurgulanmıştır. Olgumuzda mallampati 2 olarak değerlendirilse de tiromental mesafenin kısa (4 cm) olması, boyun ekstansiyonunun, temporamandibular eklem hareketlerinin ve ağız açıklığının kısıtlı olması zor entübasyon olabileceğini düşündürmüştür. Preoperatif değerlendirmede zor havayolu belirteçlerinin dikkatli gözden geçirilmesi ve zor havayolu yönetim hazırlığı yapılması önemlidir. Yanık kontraktürü nedeniyle havayolu anatomisi değişen çocuklarda, havayolu açıklığının, zor havayolu klavuzları doğrultusunda, olgunun özellikleri gözden geçirilerek, deneyimli bir ekip ve iyi preoperatif hazırlıkla sağlanabileceği kanısındayız.
|