Major Havayolu Cerrahisinde Trakeotomiye Sekonder Bilateral Pnömotoraks: Tanı, Tedavi ve Havayolu Yönetimi
Gizem Toydemir, Demet Altun
Istanbul Üniversitesi Istanbul Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon
Giriş: İatrojenik pnömotoraks, havayoluna yapılan invaziv girişimlerin önemli bir komplikasyonudur(1). Bu olguyla, cerrahi trakeostomize edilen hastada gelişen ciltaltı amfizemi, ilerleyen desaturasyon ve bilateral pnömotoraksta hızlı tanı,tedavi ve havayolu yönetimini sunuyoruz.
Olgu: 43 yaşında erkek hasta. Sigara içiciliği dışında ek hastalığı olmayıp ağız içini dolduran(ağız tabanı SCC) kitle nedeniyle rekonstrüktif cerrahi planlandı. Preoperatif Mallampati-4 olarak değerlendirilen hastada standart monitorizasyonu takiben sedoanaljezi altında yüksek akımlı oksijen eşliğinde fiberoptik bronkoskop ile nazal entübasyon gerçekleştirildi. Operasyonun 75.dakikasında trakeostomize edilen hasta spiralli tüp ile mekanik ventilasyon altında stabil hemodinamiyle takip edildi. 7 saatlik operasyonun sonunda cerrahi ekip tarafından spiralli tüp trakeostomi kanülüyle değiştirildi. Dinlemekle solunum sesleri alınamayıp, ETCO2 trasesi izlenmeyen hastada kanül malpozisyonu ön planda düşünüldü. Tekrarlayan denemelere rağmen ventile edilemeyen hastada desatürasyonu takiben ciltaltı amfizemi görüldü. Hasta ivedikle Videolaringoskop D-bleyt ile OTE edildi. Entübasyon sonrası FiO2 %100 ile en yüksek SpO2 %88 olup, solunum sesleri bilateral azalmıştı. Trakeostomi poşu revize edilip tekrar kanülasyon gerçekleştirilmesine rağmen SpO2 %80 düzeyinde seyretti. Bilateral solunum sesleri alınamayan ve yatak başı ultrasonografisinde sağda belirgin olmak üzere bilateral pnömotoraks izlenen hastaya 16G-IV kanül ile sağ 2.interkostal aralıktan ponksiyon uygulandı. Kesin tanı BT ile sağ masif bilateral pnömotoraks olarak doğrulandı(resim-1). Hastaya YBÜ’de bilateral toraks tüpü takıldı. Akciğerleri ekspanse olan hastanın 48 saat sonunda ciltaltı amfizemi geriledi. Klinik ve radyolojik olarak düzelen hasta drenleri alınarak taburcu edildi(tablo-1).
Tartışma ve Sonuç: Iyatrojenik pnömotoraks nadir olmamakla birlikte kısa sürede tanı konulup müdahale edilmelidir(2). Bu kriz durumlarında havayolu yönetimi kompleks bir olay olup tecrübeye dayalı hızlı ve doğru bir yaklaşım gerektirir. Başarılı havayolu yönetimi yaşam ile ölüm arasındaki farkı belirler.
|