Entübe Edemiyorum, Ventile edemiyorum, Trakeotomi açamıyorum: olgu sunumu
Hatice Bölükoğlu, Esra Turunç
19 Mayıs Üniversitesi
Giriş: Şiddetli romatoid artrit hastalarında, özellikle ağzı açmada ve servikal immobilizasyonda problem nedeniyle, hava yolu yönetimi zordur(1). Anestezi tekniğinin seçimi hastanın genel durumuna, ameliyatın tipine, hastanın tercihine ve anestezistin becerisine bağlıdır. Entübe edilemiyor-havalanamıyor (CICV) senaryosu, genel anestezi sırasında ölüm nedenlerinden bir tanesidir(2).Acil invaziv havayolu erişimi hayat kurtarıcı olmaktadır ancak bazı hastalarda invaziv havayolunu sağlamakta mümkün olmayabilir. Olgumuz şiddetli romatoid artrit tanılı bir hastanın havayolu yönetimini içermektedir.
Olgu: 43 yaşında erkek hasta subdural hematom nedeniyle vaka planlandı. Preoperatif değerlendirmede romatoid artrit tanılı, servikal düzleşme ve mobilizasyonda kısıtlılık nedeniyle mandibulanın sternuma kadar uzandığı, boyun bölgesinin görülemediği belirlendi (Şekil 1-2-3). Genel anestezi indüksiyonunu takiben hastaya 4 defa başarısız entübasyon denemesi yapıldı. Anatomik bozukluklar nedeni ile videolaringoskop, çeşitli ekipmanlar da başarısız oldu. Maske ventilasyonu bozulan hastaya lma yerleştirilemedi. Boyun erişimi olmadığından invaziv havayolu sağlanamadı ve uyandırıldı. Vakası ertelenen hastaya uyanık nazal fiberoptik entübasyon planlandı. Yüksek akım oksijen eşliğinde başarılı bir şekilde entübe edildi (Şekil 3) ve yakın izlem için yoğun bakıma devir edildi.
Tartışma ve Sonuç: Anestezi ile ilişkili ölümlerin birçoğundan“entübe edilemiyor, ventilasyon yapılamıyor” senaryosu sorumludur(3, 4). İğne krikotirotomi ve ardından transtrakeal jet ventilasyon, cerrahi krikotirotomi veya trakeostomi hem Amerikan Anesteziyologlar Derneği hem de Difficult Airway Society tarafından bu senaryoda önerilen hayat kurtarıcı tedavilerdir(4, 5). Ancak bu olgu da olduğu gibi boyun bölgesine erişimi olmayan hastalarda uyanık fiberoptik entübasyon denenebilir. İyi bir anestezi planı, multidisipliner yaklaşım ve deneyimli bir ekip ile havayolu güvenliğinin sağlanması hedeflenmelidir.
|