PEDİYATRİK HASTALARDA KLASİK VE PROSEAL LARENGEAL MASKE’NİN EFEKTİF HAVAYOLU SAĞLAMADAKİ ETKİNLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
F.BAĞUŞ
1, TŞ.YILDIZ
1, M.SOLAK
1, K.TOKER
1
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESI 1
Anatomik farklılıklar nedeniyle pediyatrik hastalarda hava yolu idamesi erişkinlere nazaran daha zor olabilir ve daha fazla deneyim gerektirir. Klasik larengeal maske (KLMA) ile yüz maskesine göre daha kolay ve güvenilir hava yolu sağlanırken, endotrakeal entübasyonun dezavantajlarından kaçınılmıştır. KLMA’nın modifiye edilmesi ile 2000 yılında gastrik drenaj tüpü bulunan Proseal ® larengeal maske (PLMA) geliştirilmiştir. Bu çalışma ile pediyatrik hastalarda KLMA veya PLMA’nın efektif havayolu sağlamadaki etkinliklerinin karşılaştırılması amaçlandı.
Etik Kurul ve çocukların ebeveynlerinin onayı alındıktan sonra, 2-7 yaş grubu, ASA I-II,
elektif cerrahi geçirecek 36 çocuk hasta çalışmaya dahil edildi. ASA II üzeri, aspirasyon riski, akciğer hastalığı, belirgin hava yolu problemleri olan hastalar çalışma dışı bırakıldı.
Hastalar rastgele KLMA (n=18) ve PLMA (n=18) olarak iki gruba ayrıldı. Tüm hastalara anestezi indüksiyonundan önce premedikasyon uygulandı. Standart monitörizasyonu takiben, anestezi indüksiyonu amacıyla 3 mg kg-1 propofol ve 1 μg kg-1 fentanil i.v. bolus yapıldı. Kas gevşetici kullanılmadı. Kullanacağımız havayolu araçları hastaların kiloları dikkate alınarak seçildi. Yerleştirmenin ardından kaf basıncı 60 cmH2O olacak şekilde endotest ile şişirilerek, havayolu aracı ventilatör devresine bağlandı ve 8 mL kg-1 tidal volüm ile volüm kontrollü ventilasyon uygulandı. Anestezi idamesi % 50 O2 ve %50 N2O karışımı ve % 2,5 end-tidal konsantrasyonda sevofluran ile sağlandı. Yerleştirme kolaylığı, deneme sayısı, anestezi süresi ve cerrahi süre kaydedildi. Çıkarma sırasındaki öksürük, laringospazm, stridor, desatürasyon (≤%92) gibi komplikasyonlar kaydedildi. KLMA ve PLMA üzerinde kan olup olmadığı kaydedildi.
Yerleştirme kolaylığı açısından istatistiksel anlamlılık bulunmadı. PLMA grubunda tüm hastalarda ilk seferde yerleştirme başarılı olurken, KLMA grubunda bir hastada 2. denemede yerleştirilebildi. Her iki grupta da yerleştirme başarısı %100 oldu ve herhangi bir komplikasyon gelişmedi. KLMA ve PLMA’nın yerleştirilme süreleri karşılaştırıldığında
gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmadı (sırasıyla 19,80±3,39 sn ve 20,28±4,92
sn, p>0.05). Postoperatif komplikasyonlar açısından da anlamlı bir fark yoktu.
Sonuç olarak; hastaların hepsinde KLMA ve PLMA başarıyla yerleştirildi ve etkin ventilasyon sağlandı. Pediyatrik hasta grubunda her iki havayolu aracının da güvenilir olduğu sonucuna vardık.
|