Giriş: Laringeal maske (LMA), entübasyona yardımcı LMA (İLMA) ve kombi tüp başarısız entübasyonda zor havayolu algoritminde önerilmiştir(1). Biz bu havayolu araçların başarısız olduğu hastayı sunmayı amaçladık.
Olgu: Servikal disk hernisi (SDH) ön tanısıyla gönderilen 49 yaşında erkek hastanın (93 kg, 180 cm, ASA I) FM’nde Mallampati I, ağız açıklığı>3cm, tiromental mesafe>6cm, kısıtlı baş ekstansiyonu (ağrıyayla ilişkilendirilen) saptanmış.
Sorunsuz maske ventilasyonu, indüksiyon-kas gevşemesi sonrası İLMA no:4 yerleştirilirken hiç baş ekstansiyonu olmadığı, orofarenksin posteriorunun öne itildiği saptandı, İLMA güçlükle yerleştirildi, etkin ventilasyon sağlanamadı. İLMA no:3 ile başarısız bir deneme daha yapıldı. McCoy laringoskop ile “Cormack-Lehane” grade IV saptandı, dıştan bası+elastik buji yardımıyla 8-7 no’lu tüplerle yapılan kör entübasyon ozefagialdi. Maske ventilasyonu güçleşince LMA no:3 ve kombi tüp ile ventilasyon denendi, başarısız olunca endoskopik maske/oral havayoluya fiberoptik entübasyon (FE) kararı alındı. Ancak zor maske ventilasyonu olması ve spontan solunumun başlaması üzerine “connel” nazal havayoluyla oksijenasyon sağlandı, ETCO2 izlendi. Cerrahi ekibin operasyon kararı üzerine deksmedetomidin infüzyonuyla sedasyon sağlandı, spontan solunumda topikal anesteziyle nazal FE yapıldı. Peroperatif osteofit temizliği yapıldı, ekstübasyon sorunsuzdu.
Tartışma: Beklenmedik zor havayolu elektif vakalardada görülebilir. Preanestezik konsültasyonlar ciddi önem taşır. Tekrar incelendiğinde 4 ay önce gerçekleşen kafa-boyun travması sonrası yutma güçlüğü nedeniyle KBB polikliniğine başvurduğu, FM’sinin normal, baryumlu özofagus grafisinde pasajın açık olduğu, servikal grafi sonrası nöroşirurji konsültasyonu istendiği. MR’da C1-2’de ve C4-5’de anteriorda trakea ve özefagusa basan/sola iten osteofit kompleksi izlendiği anlaşıldı. Preanestezik konsültasyonda osteofit ve yutma güçlüğü açısından uyarıcı not yazılmamıştı.
Sonuç: Anestezi uygulamalarında başarılı havayolu yönetimi için geliş şikayeti ve uygulanacak cerrahinin doğru/detaylı tanımlanması anestezist için en değerli uyarıcıdır. Anestezistler de preanestezik değerlendirmenin FM ve hasta dosyasıyla bütün olduğunu unutmamalıdır. Bunu yanı sıra zor havayolu algoritminde yer alan bazı havayolu araçlarınında başarılı havayolu yönetiminde bazen yetersiz kalabileceği akılda tutulmalıdır.
Kaynak: Anaesthesia 2004;59:675.