ANESTEZİ ASİSTANLARINA YÖNELİK MEDİKAL SİMÜLASYON PROGRAMI VE “KRİZ YÖNETİMİ” EĞİTİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
GU.SİVRİKAYA
1, ME.AKSOY
1, C.YUMRU
1, Y.ABUT
1, K.ERKALP
1, İ.PAKSOY
1, GA.EREN
1, EK.GÜR
1, N.TOPRAK
1, A.BOZTEPE
1
İSTANBUL İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ, SİMÜLASYON MERKEZI (SİMMERK), İSTANBUL 1
Medikal simülasyon günümüzde giderek yaygınlaşmakta ve kriz durumlarında müdahale sırasında teknik olmayan becerilerin kazandırılmasına yönelik “kriz yönetimi” eğitimi önemli bir bölümünü oluşturmaktadır (1, 2).
Çalışmamızda, merkezimizde anestezi asistanlarına yönelik olarak uygulamakta olduğumuz medikal simülasyon eğitimine ait deneyimlerimizi sunmayı amaçladık.
Merkezimizde uyguladığımız medikal simülasyon eğitimi; 2 günde 12 senaryo uygulaması ve geribildirimi şeklinde gerçekleştirilmiştir. Program dahilinde “kriz yönetimi” eğitimi verilmiş, bu eğitimin anahtar noktaları; farkındalık ve karar verme-uygulama (Bölüm A) ve takım çalışması ile kaynakların yönetimi (Bölüm B) olarak iki ana gruba ayrılmıştır. Katılımcıların performansı, eğitim öncesi ve sonrasında çoktan seçmeli sınav ile ölçülmüştür. Alınan eğitimin yararlılığı, katılımcılar tarafından 4 puanlı skaladan oluşan (1: Kötü- 4: Çok iyi) memnuniyet anketiyle değerlendirilmiştir.
Çalışmamızda, medikal simülasyon eğitimi alan 119 kadın (%49.2) ve 123 erkek (%51.8) olmak üzere, 242 anestezi asistanına ait sonuçlar verilmiştir. “Kriz yönetimi” eğitiminde 3.yıl (%24.4) ve 4.yıl (%40.9) asistanları, 1.yıl (%15.3) ve 2.yıl (%19.4) asistanlarına göre Bölüm A ve Bölüm B’de daha başarılı olmuşlardır. Bölüm B’nin komponentlerinden; liderlik ve iletişim becerileri, kaynakların kullanımı konusunda 4.yıl asistanları diğer asistan gruplarına göre daha iyi sonuçlar elde etmişlerdir. Katılımcıların performansı; eğitim öncesinde % 52.4, eğitim sonrasında %69.7 olarak tespit edilmiştir. Ortalama memnuniyet skoru 3.33’tür.
Medikal simülasyon eğitim programı, ölçülebilir pek çok yarar sağlamakta, katılımcılar bu tür bir eğitimden oldukça tatmin olmaktadırlar (3). Bu eğitimin bir parçası olarak görülen “kriz yönetimi” liderlik, etkili iletişim ve takım çalışması gibi becerileri geliştirmektedir (2).
Merkezimizde uyguladığımız medikal simülasyon eğitim programının, teknik ve teknik olmayan becerilerin kazandırılmasında etkin ve katılımcılar tarafından kolay kabul edilebilir, ileride günlük pratik uygulamalarında fayda sağlayacak bir eğitim modeli olduğu sonucuna vardık.
Referanslar: 1. Kobayashi L, et al. Acad Emerg Med. 2008; 15: 1166-74.
2. Gaba DM, et al. Simulation and Gaming 2001; 32: 175-93..
3. Ten Eyck RP, et al. Ann Emerg Med. 2009; 54: 684-91.
|