OROTRAKEAL ENTÜBASYONUN ÖĞRETİLMESİNDE LARİNGOSKOPUN ROLÜ
İ.EDİPOĞLU
1, M.ORHANSUNGUR
1, A.YAVRU
1, E.ÇAMCI
1, T.ÖZKANSEYHAN
1, B.BAŞARAN
2
İ.Ü. İSTANBUL TIP FAKÜLTESİ ANESTEZİYOLOJİ A.D 1 İ.Ü. İSTANBUL TIP FAKÜLTESİ ANESTEZİYOLOJİ A.D. 2
Laringoskopi ve entübasyon eğitiminde maket, video, resim gibi materyallerden yararlanılmakla beraber hiç biri hastadaki durumu tam taklit edememekte ve uygulamalı eğitim hasta üzerinde yapılmaktadır. Bu çalışmada hastalarda orotrakeal entübasyonun öğretilmesinde kullanılan iki farklı laringoskopun başarıya etkisinin kıyaslanması amaçlanmıştır.
Etik Kurul onamı ve hasta onayı ile orotrakeal entübasyon yapmayı öğrenecek, daha önce hiç hasta entübe etmemiş 50 öğrenci, eğitimde kullanılacak laringoskopa göre randomize iki gruba ayrıldı. Bir grupta Macintosh, diğer grupta ise video laringoskop (C-MAC, Storz) kullanıldı. Her öğrenciye video laringoskop ile yapılmış bir laringoskopi ve entübasyonun videosu izletildi ve hasta üzerinde teknik gösterildi. Her öğrencinin zor entübasyon öngörüsü olmayan hastalarda, toplam 3 başarılı orotrakeal entübasyon yapması istendi. Entübasyon yapılamadığında veya ösofagus entübasyonunda, hasta anestezi uzmanı tarafından entübe edildi ve Cormack Lehan skoru değerlendirildi; skor>1 ise entübasyon başarısızlık olarak kabul edilmedi ve çalışma dışı bırakıldı. Gruplar başarılı entübasyon oranı, laringoskopi ve entübasyon süresi, yapılamayan entübasyon veya ösofagus entübasyonu oranı, istenmeyen olaylar (desatürasyon, mukoza hasarı, diş hasarı) açısından kıyaslandı.
Gruplara göre bulguların dağılımı sayısal değer, yüzde oran veya ortanca (en düşük-en yüksek) olarak tabloda görülmektedir:
|
Macintosh laringoskop |
Video laringoskop |
Toplam laringoskopi sayısı (n) |
72 |
56 |
Başarı |
% 62.5 |
% 80.4 * |
Laringoskopi süresi (san) |
30 [10-60] |
25 [13-65] |
Entübasyon süresi (san) |
19 [5-60] |
17 [8-50] |
Yapılamayan entübasyon (n) |
12 |
8 |
Özafagus entübasyonu (n) |
15 |
3 * |
Desatürasyon (n) |
3 |
0 |
Mukoza hasarı (n) |
6 |
5 |
*p<0.05
Video laringoskop orotrakeal entübasyon eğitiminde başarıyı arttırmaktadır. Video laringoskopta hem eğiten hem de eğitilenin işlemi aynı anda görmesinin ve hataların anında düzeltilmesinin, yapısal olarak laringoskopi görüntüsünü iyileştirmesinin bu olumlu sonuçta rolü olabilir.
|