GÜNÜBİRLİK CERRAHİ UYGULANAN 0-18 YAŞ ARASI ÇOCUKLARIN EBEVEYN MEMNUNİYETİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
F.YÜCEL
1, E.TEZER
1, H.YARKANUYSAL
1, A.CEYHAN
1, A.YILMAZ
1, B.DİKMEN
1
SB ANKARA EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ, ANESTEZİYOLOJİ VE REANİMASYON KLİNİĞİ 1
Günübirlik cerrahi uygulanan 0-18 yaş çocukların ebeveyninin hastanenin fiziksel koşullarına, doktor ve diğer sağlık personeline karşı memnuniyetinin ölçülmesi.
Çocuk Cerrahisi, KBB, Göz Hastalıkları, Üroloji, Ortopedi ve Plastik Cerrahi kliniklerinde günübirlik operasyon geçiren 100 çocuk hastanın ebeveynine taburcu olmadan hemen önce anket uygulanmıştır. Anket 24 soru (22 kapalı uçlu, 2 açık uçlu soru) içermektedir. Kapalı uçlu sorular dört kategoride sınıflandırılmıştır: doktorlarla görüşebilme ve bilgi alabilme; fiziksel şartlardan memnuniyet; doktor, hemşire ve personel tarafından sunulan hizmet kalitesi; hasta ile ilgili sorunlar. Açık uçlu sorularda; öneriler ve davranışlarından memnun kalınan kişilerin belirtilmesi istenmiştir.
Memnuniyet oranları; ameliyat öncesi cerrah tarafından bilgilendirilmede %84, anestezi doktoruyla görüşebilmede %94’dür. Aileler bekleme salonunun görünümü ve temizliğinden %86, rahatlığından %82 oranında memnunken, %94 ebeveyn çocuklara özel dekore edilmiş oyun salonu gerekliliğini ifade etmişlerdir. Ameliyat olmuş ve olmamış hastaların aynı yerde beklemesi %66 oranında memnuniyetsizlik oluşturmuştur. Hasta bakımının kalitesinden %84, hemşire ilgisinden %98, mahremiyete karşı gösterilen özenden %74, yapılan girişimlerin açıklanmasından %64, sorularına yeterli cevap verilmesinden %75, çocuğu ameliyattayken ailelere verilen destekten %70 oranında memnun kalınmıştır. Aileler günübirlik cerrahi ünitesine başvurudan ameliyata kadar geçen sürenin uzunluğundan %64, çocukların ameliyat öncesi açlık süresinden %52, çocuklarının yanında yeterince bulunabilmekten %96, ameliyat sonrası çocuklarının ağrısının yeterince dindirilebilmesinden %76, bulantı-kusmanın yeterince önlenebilmesinden %78 oranında memnun kalmışlardır.
Cerrahlarla konuşabilme olanağından memnuniyetsizlik, çocuk cerrahisi hastalarında diğer kliniklere göre daha düşüktür (p=0,0275). Çocuğuna verilen bakımın kalitesinden memnun olmayan ebeveyn oranı, KBB cerrahisinde diğer cerrahi gruplarına göre daha yüksektir (p=0,0273).
Eğitim düzeyi yüksek olanlarda, ameliyat öncesi anestezi doktoruyla görüşmekten memnun kalanların oranı daha fazladır (p=0,0391). Ayrıca eğitim düzeyi yüksek olanlar, ameliyat olan ve olmayan çocukların aynı yerde bekletilmesinden memnun değillerdir (p=0,0239).
Günübirlik cerrahi ünitesinde ameliyat olan çocukların ebeveyni, günübirlik cerrahi ünitesindeki bakımdan yüksek oranda memnundurlar. Ancak fiziksel koşulların düzeltilmesi, hasta bakım kalitesini daha da artıracaktır.
|