Genel Anestezi Altındaki Tavşanlarda Farklı Havayolu Cihazlarının Hemodinamik Yanıt ve QTc İntervali Üzerine Olan Etkilerinin Karşılaştırılması
Hüseyin Toman1, Mesut Erbaş1, Hasan Şahin1, Hasan Ali Kiraz1, Metehan Uzun2, Mehmet Akif Ovalı2
1Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp fakültesi, Anesteziyoloji ve Reanimasyon A.D. 2Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp fakültesi, Fizyoloji A.D.
AMAÇ: Genel anestezide kullanılan havayolu araçları yerleştirilirken sempatoadrenal aktivite ile hemodinamik yanıtta artış, hayatı tehdit eden aritmiler ve QTc süresinde uzama meydana getirebilir. Bu çalışmada genel anestezi altındaki tavşanlarda farklı havayolu araçlarının QTc’ye olan etkilerini karşılaştırmayı amaçladık. METOD: Çalışmamızda Yeni Zellanda ırkı 24 tavşan kullanıldı. Havayolu aracı olarak GrupETT (n=6, Endotakeal entbasyon), GrupLMA (n=6, klasik LMA), GrupPLA (n=6, CobraPLA), GrupV-Gel (n=6, V-gel) kullanılarak dört gruba ayrıldı. İnvaziv arter monitörzasyonu yapıldı, venöz yol açıldı. Bazal değerler ve genel anestezik verilip havayolu aracı yerleştirildikten sonraki 1., 5., 15., 30. dakika kalp hızı, ortalama arter basıncı (OAB), EKG alınarak QTc mesafesi değerlendirildi. BULGULAR: Beşinci dakika OAB değerlerinde GrupETT ile GrupV-gel arasında farklılık gözlendi (p<0.05) (Grafik 1). GrupETT’de 1. ve 5. dk QTc sürelerinin diğer gruplara göre anlamlı olarak arttığı görüldü (p<0.05). GrupETT’nin 15 ve 30. dk QTc mesafesinde, GrupPLA ve GrupV-gel’e göre uzadığı gözlendi (p<0.05). Entübasyon sonrası 5. dk GrupLMA’nın QTc değerinin GrupV-gel’e göre anlamlı olarak arttığı görüldü (p<0.05) (Grafik2). Entübasyon sonrası 1., 5., 15., dakikada kalp hızı GrupETT’nin, GrupPLA ve GrupVgel’e göre yükseldiği gözlendi (p<0.05). Kalp hızı 30. dakikada; GrupETT’de, GrupV-gel’e göre yüksek olduğu gözlendi (p<0.05). GrupLMA’nın kalp hızının 1. dakikada GrupPLA, 5. dakikada GrupV-gel’e, 15 ve 30 dk. hem GrupPLA, hem de GrupV-gel’e göre yüksek olduğu görüldü (p<0.05) (Grafik3). SONUÇ: Çalışmamızda V-gel’in hemodinamik yanıtı ve QT süresini daha az etkilediğini gözlemledik. Tavşanlarda yapılan kardiyovasküler sistemle ilişkli çalışmalarda V-gel’in iyi bir alternatif olduğunu düşünüyoruz. Ayrıca bu çalışmanın insanlarda farklı havayolu araçlarının QT süresi üzerine olan etkilerini karşılaştırmak açısından bir fikir oluşturabileceği kanaatindeyiz.
|