Yoğun bakım hemşirelerinde interaktif CPR simülatörünün temel yaşam desteği eğitimine olan katkısının ve etkinliğinin değerlendirilmesi
Şükrü Tekindur1, Behiç Girgin1, İlker Özdemirkan1, Memduh Yetim2, Mehmet Burak Eşkin1, Oğuz Kılıçkaya1, Ali Sızlan1, Ahmet Coşar1
1GATA, Anesteziyoloji ve Reanimasyon AD, Ankara 2Van Asker Hastanesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Kliniği, Van
GİRİŞ: Temel yaşam desteği (TYD) eğitimi, tüm Avrupa'da ve ülkemizde Hayata El Ver Kampanya'larıyla yoğun bir şekilde yürütülmektedir. Yapılan çalışmalar bu tür eğitimlerin sık aralıklarla tekrarlanması gerektiğini ortaya koymaktadır. TYD eğitimi klasik olarak teorik bir dersi takiben yapılan pratik uygulama eğitimini içermektedir. Teknolojinin sunduğu olanaklar ışığında geliştirilen simülatör tarzı TYD eğitimi yazılımları da giderek artan oranda kullanılmaktadır. AMAÇ: Bu çalışmanın amacı, yoğun bakım (YB) hemşirelerinde, geliştirmiş olduğumuz CPR simülatörünün, TYD eğitimine olan katkısını ve etkinliğini değerlendirmektir. GEREÇ-YÖNTEM: Etik kurul onayı sonrası, 25 gönüllü YB hemşiresi, senarize bir olgu çerçevesinde, uygulanan CPR'ın etkinliğini gösterebilen bir eğitim mankeni (Laerdal) üzerinde TYD uygulaması yaptı. Ayrıca, CPR kalitesi, mankene bağlanan ve içerisinde CPR'ın etkinliğini gösteren bir yazılıma sahip defibrilatör (Zoll) ile de değerlendirildi. YB hemşirelerinin TYD uygulamaları CPR simülatörü ile eğitim öncesinde (baseline) ve eğitim sonrasında olmak üzere iki kez videoya kaydedildi ve birbirinden bağımsız iki farklı CPR eğiticisi tarafından bu görüntüler izlendi. Standart bir değerlendirme formu kullanılarak skorlandı. İki gözlemci arasındaki karşılaştırmalı uyuşma için kappa değeri hesaplandı. BULGULAR: CPR simülatörüyle eğitim sonrası CPR skoru %32'den, %48'e yükselirken, kompresyon skoru %46'dan %58'e, ventilasyon skoru %9'dan, %65'e yükseldi. Ortalama kompresyon derinliği eğitim öncesi 4.2 cm, eğitim sonrası 4.6 cm saptandı. Ancak eğitim öncesi total kompresyonların %25'inde yeterli derinlik söz konusu iken, eğitim sonrası bu oran %35'e çıktı. Ortalama kompresyon hızı ve göğüs duvarının recoil'i açısından herhangi bir fark saptanmadı. Her iki gözlemci de eğitim sonrası uygulayıcıların TYD algoritmindeki basamaklara daha uygun CPR uyguladıklarını bildirdi. TARTIŞMA VE SONUÇ: Geliştirmiş olduğumuz CPR simülatörüyle verilen TYD eğitimiyle, YB hemşireleri, TYD algoritmine daha uygun ve daha etkili bir CPR uygulamışlardır. Teknolojinin sunduğu olanaklar çerçevesinde geliştirilecek interaktif eğitim platformlarının, uygulayıcılarda ilgiyi ve algıyı artıracağı açıktır. Tekrar edilmediği zaman kısa sürede unutulan eğitimler için, uygulayıcıların her gereksinim duyduklarında başvurabileceği bir eğitim materyali olarak da, hem zaman, hem maliyet açısından kazanç sağlayacaktır.
|