Kalp cerrahisi uygulanacak trakeal stenozlu hastada laringeal mask airway kullanımı
Gamze Sarkılar1, Funda Gök1, Osman Mücahit Tosun1, Celalettin Korkmaz2, Yüksel Dereli3, Sema Tuncer Uzun4
1Necmettin Erbakan Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon AD 2Necmettin Erbakan Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları AD 3Necmettin Erbakan Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Kalp ve Damar Cerrahisi AD 4Necmettin Erbakan Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Algoloji Bilim Dalı
GİRİŞ Konjenital veya kazanılmış trakeal stenozlar, intrinsik ve/veya eksternal bası nedeniyle herhangi bir anatomik seviyede olabilir. Geniş etyolojiye sahip olmaları ve non-spesifik natürleri nedeniyle teşhis edilmeleri oldukça güçtür. Bu olguda kardiyopulmoner baypas eşliğinde kalp cerrahisi planlanan beklenmedik havayolu problemi ile karşılaşılan bir hastada trakeal stenozun tespit edilmesi ve laringeal mask airway ile havayolu yönetimi sunuldu. OLGU Pulmoner arter anevrizması ve atrial septal defekt nedeniyle operasyona alınan daha önce anestezi tecrübesi olmayan erkek hastanın (51 yaş, 95 kilo) endotrakeal entübasyonu sırasında tüp boyutları küçültülmesine rağmen subglottik bölgede dirençle karşılaşıldı. Fleksibl bronkoskopik incelemesinde supraglottik bölgede konsantrik darlık, epiglot mukozası düzensiz, vokal kord sonrasından başlayıp karinanın yaklaşık 3 cm üzerine kadar devam eden sağ ve soldan iki taraflı trakeal darlık tespit edildi. Trakea başlangıçta ileri derecede sağa sonrasında posterior ve sola deviye, lateral çap yaklaşık 6-7 mm kadar olup deviasyon bölgelerinde daha da daralmakta idi (Figür). Maske ventilasyonu kolay olan hastaya laringeal mask airway (LMA, size 5) yerleştirildi. Anestezi idamesinde remifentanil, sevofluran ve rokuronyum kullanıldı. Pompa girişine kadar herhangi bir problemle karşılaşılmadı. Ventilasyona tekrar başlandığında kaçak mecvuttu. Bunun üzerine perfüzyon sonlandırılmadan önce LMA çıkartıldı ve tekrar yerleştirildi. Operasyon sorunsuz şekilde tamamlandı. Deksmedetomidin infüzyonu eşliğinde yoğun bakımda mekanik ventilatöre bağlandı. SIMV ve BİPAP modlarında takip edilen hasta yaklaşık 3 saat sonra ekstübe edildi. Sonraki takiplerde havayolu ile ilgili herhangi bir problemle karşılaşılmadı ve 5. günde taburcu edildi. TARTIŞMA LMA zor havayolu algoritmasında yer alan supraglottik havayolu aracıdır. Ayrıca trakeal stenozlu hastalarda hem havayolu açıklığını sağlar hem de fiberoptik işlemlerin ve terapötik müdahalelerin güvenle yapılmasına olanak verir. Laringotrakeal stenozlu hastalarda spontan solunuma kıyasla nöromüsküler blokaj eşliğinde pozitif basınçlı ventilasyonun havayolu dinamiklerini iyileştirdiği bir klinik çalışma ile de gösterilmiştir. Kardiyopulmoner baypas eşliğinde kalp cerrahisi uygulanacak trakeal stenozlu hastalarda nöromüsküler blokaj eşliğinde pozitif basınçlı ventilasyon altında LMA havayolu idamesinde alternatif invazif olmayan bir yöntem olarak akılda tutulmalıdır.
|