İlgili bildiri özeti aşağıda dikkatinize sunulmuştur. Bildiri özetini ilgili linkler aracılığı ile yazdırabilir, pdf doküman olarak kaydedebilir yada kabul yazısı alabilirsiniz.

PDF Kaydet Yazdır
Kongre Program

Tark 2015

P-085

Erişkin BLS eğitiminde e-eğitim ve klasik eğitim yönteminin karşılaştırılması

Mustafa Azizoğlu, Aslınur Sagün, İlkay Saydere, Süleyman Memiş, Handan Birbiçer, Nurcan Doruk

Mersin Üniversitesi, Anesteziyoloji ve Reanimayon Ana Bilim Dalı, Mersin

Hastane dışı arrestlerde ilk birkaç dakikada TYD başlanması mortalite ve morbiditenin önlenebilmesi için son derece önemlidir. Bunun da ilk adımını sağlık çalışanı olmayanların TYD bilmeleri oluşturmaktadır. Ancak bu eğitimlerin yaygınlaşmasına, eğitim mekanı, eğitici masrafları ve uzun kurs süreleri gibi birçok faktör engel olabilmektedir. E-öğretim kolay ulaşılabilir, interaktif ve düşük maliyetli olma gibi avantajları vardır. Bu çalışmanın amacı, TYD öğretiminde e-eğitim ile klasik yüz-yüze eğitim şekli arasında etkinlik yönünden fark olup olmadığının saptanmasıdır. Gereç ve yöntem Çalışmaya daha önce temel-ileri yaşam desteği kursu almamış 18-20 yaş arası 100 kişi dahil edildi. Adaylar iki gruba ayrılarak, birinci gruba ALS eğitisi tarafından hazırlanan TYD videosu ile ikinci gruba ise ALS eğiticisi tarafından klasik yöntemle TYD eğitimi verildi. Her iki gruba da eğitim sonrası kendi başlarına manken üzerinde pratik yapma şansı verildi. Verilen eğitim sonrasında katılımcılar teorik bilgi ve beceri yeterlilikleri yönünden değerlendirildi Bulgular Çalışmada bilgi değerlendirmede sorulan “Kompresyon yeri neresidir ?” sorusuna doğru yanıt verme açısından ALS eğitimcisi tarafından eğitim verilen grup, ALS eğiticisi tarafından hazırlanan video aracılığıyla eğitim verilen gruptan daha başarılı bulundu (50/50 vs 47/50 p<0.05 ). “Kalp masajı hızı dakikada en az ve en fazla kaç olmalıdır ?” sorusuna verilen yanıtlar değerlendirildiğinde video aracılığı ile eğitim verilen grup, eğitici tarafından eğitim verilen gruptan daha başarılıydı (49/50 vs40/50 p<0.05 ). Beceri değerlendirilmesinde etkin kalp masajı uygulaması (dakikada 100-120 kez, 5-6 cm kompresyon becerisi) açısından yüz-yüze klasik yöntemle eğitim verilen grup, video aracılığı ile eğitim verilen gruptan daha başarılı bulundu (31/50 vs 43/50 p<0.05). Diğer teorik bilgi ve pratik uygulamaların değerlendirilmesi açısından heriki grup arasında istatistiksel olarak anlamlı fark yoktu. Tartışma ve Sonuç Çalışmamızda e-BLS eğitimi teorik bilgi ve beceri kazandırma yönünden klasik yüz-yüze eğitime yaklaşık olarak eş değer bulunmuştur. E-eğitimin özellikle büyük kitlelerin BLS eğitiminde kullanılabileceği ancak daha fazla karşılaştırmalı yayına ihtiyaç olduğu düşüncesindeyiz.