İlgili bildiri özeti aşağıda dikkatinize sunulmuştur. Bildiri özetini ilgili linkler aracılığı ile yazdırabilir, pdf doküman olarak kaydedebilir yada kabul yazısı alabilirsiniz.

PDF Kaydet Yazdır
Kongre Program

Tark 2015

P-852

Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması

Ahmet Şen1, Başar Erdivanlı1, Ürfettin Hüseyinoğlu2, Ersin Köksal3, Muhammet Bilal Çeğin4, Emin Silay5, Yakup Tomak6

1Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Tıp Fakültesi, Anesteziyoloji ve Reanimasyon Ana Bilim Dalı, Rize
2Kafkas Üniversitesi Tıp Fakültesi, Anesteziyoloji ve Reanimasyon Ana Bilim Dalı, Kars
319 Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi, Anesteziyoloji ve Reanimasyon Ana Bilim Dalı, Samsun
4100. Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi, Anesteziyoloji ve Reanimasyon Ana Bilim Dalı, Van
5Kayseri Eğitim ve Araştırma Hastanesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Kliniği, Kayseri 6Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi, Anesteziyoloji ve Reanimasyon Ana Bilim Dalı, Sakarya


GİRİŞ/AMAÇ: Sağlık sektörüne nitelikli eleman yetiştirmek üzere Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları(SHMYO) kurulmuştur. Çalışmamızda, SHMYO Anestezi teknikerliği bölümündeki sağlık meslek lisesi(SL) ve diğer liselerden(DL) mezun öğrencilerin eğitim, mesleki ve gelecek beklentilerine bağlı olarak verimliliklerini değerlendirmeyi amaçladık. GEREÇ-YÖNTEM: Eylül 2013’te yedi farklı ildeki SHMYO Anestezi Teknikerliği bölümünün birinci sınıf öğrencilerden, eğitim-öğretim yılının ilk haftasında, teorik ve uygulama dersleri başlamadan 23 soruluk anket formunu doldurmaları istendi. BULGULAR: 300 anketin 286’sı değerlendirildi. Yaş ortalaması 19 yıl(16-40) idi. Ailelerdeki birey sayısı 6 kişi(2-18), aylık ortalama geliri 1225TL(500-7000) idi. SL mezunlarının %44’ü okul tercihini, erken yaşta işe başlamak için yapan gençlerdi (p<0,001). Yaşlı öğrencilerin(p<0,001), ve DL mezunlarının %50’si bu işi sevebilecekleri düşüncesindeydi. Öğrencilerin 2/3’ü ameliyathaneye hiç girmemişti. SL mezunlarının çoğu ameliyathaneyi merak ederek girmişlerdi(p˂0,001). DL mezunları ameliyathaneye en az girenlerdi(p<0,001). Katılımcıların 2/3’ü ameliyatta hasta başında kendine güvenen, okul tercihini kendi isteğiyle yapanlardı(p=0,009). SL mezunları, ve SL bitirmeyi avantaj gören öğrenciler hasta başında kendine güvenen gruptu(p=0,001). Kapalı ortamda uzun süre kalabileceğini söyleyen 219(%76) öğrencinin aynı zamanda hasta başında kendilerine güvendikleri bulundu(p<0,001). Anestezi teknikerliğiyle 98(%34) öğrenci mutlu olacağını, 149(%52) öğrenci mutlu olmayı umduğunu belirtti. Öğrencilerin 102’si(%36) SHMYO’ndaki iki yıllık eğitimin yeterli olacağını 88’i(%31) yeterli olmayacağını belirtti. TARTIŞMA/SONUÇ: SHMYO bilgi, beceri ve takım uyumunu öğretme amacıyla kurulmuşlardır. Bu nedenle teknikerlere tıbbi gelişmeleri aktarırlar, hasta ve yakınları ile iletişim kurma tekniklerini öğretirler. Okul tercihini kendi isteği ile yapan öğrenciler ve SL mezunları özgüvenleri ve hasta başında kendilerine daha çok güvendiklerini belirttiler. DL mezunları hasta başında yalnız kalmak konusunda kendilerine güvenmiyorlardı. SL mezunu olmayı avantaj olarak görenler ve kapalı ortamı problem etmeyenler hasta başında kendilerine güvenmekteydiler. Öğrencilerin eğitimleri ve sonrası hakkında yeterli bilgiye sahibi olmadıkları görülmektedir. SHMYO eğitiminin, sağlık eğitimi alan sağlık lisesi öğrencilerine daha uygun olduğu kanaatindeyiz. Öğrencilerin beklentilerinin ve görüşlerinin, SHMYO eğitimi sırasında değişimini görmek ve eğitimi yönlendirmek için, anketin düzenli olarak tekrarlanması gerektiği düşüncesindeyiz.