SUPIN VE LATERAL DEKÜBIT POZISYONLARDA I-GEL SUPRAGLOTTIK HAVAYOLU GERECININ ETKINLIĞININ DEĞERLENDIRILMESI
KT.SARAÇOĞLU
1, A.DEMİR
1, Z.ETİ
1, T.UMUROĞLU
1, İ.TİNAY
2
MARMARA ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ANESTEZİYOLOJİ AD 1 MARMARA ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÜROLOJİ AD 2
Trakeal entübasyonla karşılaştırıldığında yerleştirme kolaylığı,
hemodinamik stabilite, olumlu respiratuar mekanikler ve azalmış havayolu
morbiditesi gibi çeşitli avantajları bildirilmiş olan supraglottik havayolu
araçlarının (SAD) anestezi pratiğinde kullanımı iyi belirlenmiştir. SAD’ların
en son kullanıma sunulanlarından biri olan I-gel kafının şişirilmemesi ve tek
kullanımlık olmasıyla diğerlerinden ayrılır. Bu çalışmanın primer amacı supin
ve lateral dekübit pozisyonda havayolu kaçak basınçlarının
karşılaştırılmasıdır. Sekonder olarak i-gel yerleştirilmesinin hemodinamik
parametreler üzerine olan etkileri ve yerleştirme sırasında ortaya çıkabilecek
komplikasyonlar araştırılmıştır.
Hastanemiz etik kurul onamı ve hastaların yazılı onamlarının
alınmasının ardından 25-75 yaş arası, ASA 1-3, prostat hiperplazisi tanısıyla
saturasyon biopsisi operasyonu geçirecek 100 hasta çalışmaya dahil edildi.
Hastaların indüksiyon öncesi ve sonrasında tansiyon, nabız, periferik O2 saturasyonu
ve soluk sonu CO2 değerleri kaydedildi. Ardından supin pozisyonda
erişkin tip 3,4 yada 5 numaralı I-gel hastaların ağırlıklarına uygun şekilde
yerleştirildi. Yerleştirilmesi için gereken girişim sayısı ve yerleştirme
süresi kaydedildi, takip eden 1. ve 2. dk’larda ölçümler tekrarlandı.
Fiberoptik bronkoskop ile I-gel içinden alınan görüntü skorlandı ve orofaringeal kaçak basınçları
ölçüldü. Ardından hastalar lateral dekübit pozisyona çevrildi, ve tüm ölçümler
tekrarlanıp kaydedildi. İşlemler sırasında ve postoperatif gelişen
komplikasyonlar kaydedildi.
Bulgular: Hastalara ortalama I-gel
yerleştirme süresi 7.97±2.18 sn bulunmuştur.
Supin pozisyondayken ölçülen
ortalama orofaringeal kaçak basıncı değeri 27.45±5.37 mmHg iken lateral dekübit
pozisyonda bu değer 26.04±4.92 mmHg bulunmuştur (p<0.001). Fiberoptik
bronkoskopi ile I-gel içinden yapılan değerlendirme karşılaştırıldığında
pozisyonla ilişkili bir fark bulunmamıştır (p=0.542). Supin pozisyonda
preoperatif dönemde, 1. dk ve 2. dk ortalama arter basıncı ve kalp atım hızı
değerleri lateral dekübit pozisyondaki ölçümlerden anlamlı (p<0,05) olarak daha yüksekti.
Periferik oksijen saturasyonu ve soluk sonu CO₂ değerleri bakımından bir fark bulunamamıştır.
Hastalara ortalama I-gel
yerleştirme süresi 7.97±2.18 sn bulunmuştur. Supin pozisyondayken ölçülen
ortalama orofaringeal kaçak basıncı değeri 27.45±5.37 mmHg iken lateral dekübit
pozisyonda bu değer 26.04±4.92 mmHg bulunmuştur (p<0.001). Fiberoptik
bronkoskopi ile I-gel içinden yapılan değerlendirme karşılaştırıldığında
pozisyonla ilişkili bir fark bulunmamıştır (p=0.542). Supin pozisyonda
preoperatif dönemde, 1. dk ve 2. dk ortalama arter basıncı ve kalp atım hızı
değerleri lateral dekübit pozisyondaki ölçümlerden anlamlı (p<0,05) olarak daha yüksekti.
Periferik oksijen saturasyonu ve soluk sonu CO₂ değerleri bakımından bir fark bulunamamıştır.
Bu
çalışmanın sonuçları doğrultusunda I-gel güvenilir, rahat ve hızlı
yerleştirilebilen bir havayolu aygıtı gibi görünmektedir. Kaçak basınçlarının
lateral dekübit pozisyonda düşmesine rağmen hasta ventilasyonuna olumsuz etkisi
olmadığı ortaya konulduğundan kas gevşetici verilmeksizin yan pozisyon
verilerek yapılan cerrahi girişimlerde güvenle kullanılabilir olduğu
kanısındayız.
|