İleri havayolu yönetiminde Pecha Kucha eğitimine eklenen Part task eğitimi whole task yöntemine üstün müdür?
Kemal Tolga Saraçoğlu1, Aydan Okuyucu1, Mehmet Yılmaz1, Ayşe Zeynep Turan1, Alparslan Kuş2, Tuncay Çolak3, Ayten Saraçoğlu4
1Sağlık Bilimleri Üniversitesi Tıp Fakültesi Derince Eğitim ve Araştırma Hastanesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Kliniği 2Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı 3Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı 4Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı
GİRİŞ VE AMAÇ: İleri havayolu yönetiminde fiberoptik bronkoskop kullanılarak yapılan trakeal entübasyon kompleks psikomotor beceri ve tekrarlayan uygulamalar gerektirdiğinden klinik ortamlarda öğretilmesi zor bir prosedürdür. Deneyimsiz uygulayıcılarda ilk denemelerinde hızlı ve kontrolsüz hareket edebilme gözlemlenebilmektedir. Pecha Kucha eğitimlerde kullanılan bir anlatım tekniğidir. Görsel ve video ağırlıklı 20 slayt hazırlanarak her birine 20 saniyenin ayrıldığı bir yöntemdir. Bu çalışmadaki hipotezimiz fiberoptik aracılı trakeal entübasyon eğitiminde Pecha Kucha yöntemine, eğitimin bir üst basamağı olarak, part task eğitimin eklenmesiyle trakeal entübasyon başarısının artırabileceği ve komplikasyon oranının azaltabileceğidir.
YÖNTEM: Etik kurul onamı ve katılımcıların yazılı onayını takiben anesteziyoloji ve reanimasyon bölümü asistanları öncelikle oryantasyon programına alındılar. Öncelikle Pecha Kucha yöntemiyle hazırlanmış olan bir eğitim sunumu yapıldı. Ardından manken üzerinde uygulamalı eğitim verildi. Katılımcılar part task (n=9) ve whole task eğitimi (n=9) alanlar olarak iki gruba ayrıldı. Whole task eğitimi uygulanan grupta fiberoptik trakeal entübasyon tek bir uygulama olarak başlangıçtan itibaren anlatıldı. Part task grubundaysa ilk bölümde laringeal maske ventilasyonu, fiberoptik olarak vokal kordların görüntülenmesi (T1) ve Aintree kateterinin yerleştirilmesi (T2), 2. bölümdeyse laringeal maskenin çıkarılması ve ardından trakeal tüpün yerleştirilmesi (T3) basamakları halinde eğitim verildi. Ardından taze donmuş kadavralar üzerinde girişim sayısı, komplikasyon insidansı, başarı oranı, optimizasyon manevrası gereksinimleri kaydedildi.
BULGULAR: Toplam 18 asistan hekime ait verilerin analizi yapıldı. Katılımcıların yaş ortalaması 29.06±2.05 yıldı, sekizi (%44,4) kadın, onu (%55.6) erkekti. Gruplar arasında T1, T2 ve T3 zamanında, komplikasyon oranında, optimizasyon manevra sıklığında anlamlı bir fark yoktu. Altı katılımcı entübasyonun son aşamasını tamamlayamadı. Past task grubunda T2 ve T3 başarı oranı sırasıyla %100% ve %66,7 iken bu oran whole task grubunda sırasıyla %55,6 ve %44,4’dü (p<0,05). Korelasyon analizleri Tablo 1’de gösterilmiştir.
TARTIŞMA VE SONUÇ: Fiberoptik entübasyon eğitiminde Pecha Kucha tekniğine ek olarak simülasyona dayalı part task eğitiminin taze donmuş kadavra üzerinde başarı oranını artırdığı ortaya konulmuştur. Kolay uygulanabilen bu eğitim tekniklerinin asistan eğitimine entegre edilebileceği sonucuna varılmıştır.
|