Yeni Bir Üniversite Hastanesinde Mavi Kod Sisteminin Etkinliğinin ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi
Müge Arıkan, Alpay Ateş, Saadettin Taşlıgil
Karabük Üniversitesi Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilimdalı,Karabük
GİRİŞ VE AMAÇ: Mavi kod çağrısı, mavi kod ekibini solunumsal yada kardiyak arrest olan hastalar için uyarmakta kullanılır. Bu çalışmanın amacı mavi kod çağrılarının zamanını, lokasyonunu ve sonuçlarını değerlendirmektir. Araştırmamızda yanlış mavi kod oranını ve hastaların demografik özelliklerini de belirlemeyi hedefledik
YÖNTEM: Araştırmamızda, Karabük Üniversite Hastanesinde Ocak 2017 ve Ocak 2018 tarihleri arasındaki mavi kod formlarını retrospektif olarak taradık.Hastaların demografik verileri, ekibin ulaşma süresi, çağrı zamanı, lokalizasyonu, çağrıların sonuçları ve yanlış mavi kod oranları kaydedildi
BULGULAR: Çalışma sürecinde 225 mavi kod çağrısı vardı. Ekibin ortalama ulaşma süresi 1.97±0.72 dakika idi. Mavi kod çağrılarını çoğu Palyatif Bakım Ünitesinden verilmişti (76 hasta, 33.78%), bunu Dahiliye servisi (54 hasta, 24%) ve Göğüs Hastalıkları servisi (36 hasta, 16%) takip ediyordu. Yanlış mavi kod oranı %13.33 olarak bulundu. Yüz hasta ölmüş (44.44%), 95 hastada spontan dolaşım başarılı müdahale ile dönmüştür. Çoğu mavi kod çağrısı (140 çağrı, 62.22%) mesai dışı saatlerde idi.Başarılı müdahale oranı mesai dışı saatlerde daha yüksekti. Mesai içi ve mesai dışı çağrıların karşılaştırılması tabloda özetlenmiştir.
TARTIŞMA VE SONUÇ: Mesai dışı saatlerde daha fazla mavi kod verilmesi ve özellikle bizimki gibi kırsal hastanelerde servislerde gece nöbetçi doktor olmaması bu sistemin önemini tekrar vurgulamıştır
|