İlgili bildiri özeti aşağıda dikkatinize sunulmuştur. Bildiri özetini ilgili linkler aracılığı ile yazdırabilir, pdf doküman olarak kaydedebilir yada kabul yazısı alabilirsiniz.

PDF Kaydet Yazdır
Kongre Program

Tark 2020

P-016

Yeni Nesil Bilgisayar Destekli Simülasyon Maketinde Kardiyopulmoner Resüsitasyon Eğitiminin Asistan Eğitimindeki Etkinliği

Eyyüp Sabri ÖZDEN, Mustafa Soner ÖZCAN, Pınar KARABACAK, Burcu KAPLAN, Filiz ALKAYA SOLMAZ, Pakize KIRDEMİR



Giriş / Amaç

Kardiyopulmoner resüsitasyon (KPR) uygulamalarında, lisans ve lisansüstü tıp eğitiminde simülasyon teknolojisi kullanımı giderek artmaktadır. Sürekli eğitimin bir parçası olan resüsitasyon eğitiminde yeni nesil bilgisayar destekli simülasyon maketi (YNBDSM) (Resim 1) kullanımı ile asistanların bilgi düzeylerinin gelişimi araştırıldı.

 

Gereç ve Yöntem

Eğitime 21 bölüm 192 asistan çağrıldı. Toplam 125 asistan eğitime katıldı. 10 kişilik gruplar halinde toplam 3 makette 3 eğitimci 2 saat süre ile KPR eğitimi verildi. Eğitim öncesi katılımcılara 50 soruluk doğru/yanlış testi (Resim 2) yapıldı. 100 puan üzerinden değerlendirildi. 2 saatlik uygulamada asistanlar birebir YNBDSM üzerinde havayolu açma manevraları, solunum, kompresyon ve defibrilasyon gibi resüsitasyon aşamalarını uyguladı. Tüm asistanlar YNBDSM tabletinde uygun kompresyon derinliğini gösteren gösterge ile hastaya etkin kompresyon yapıldığı anlaşılarak resüsitasyonu uyguladı. Maketin monitöründe şoklanabilir ve şoklanamaz tüm ritimler gösterilerek, senaryolar oluşturularak ileri yaşam desteği algoritması uygulandı. Eğitim sonrası katılımcılara aynı doğru/yanlış testi verildi. İlk ve son test karşılaştırması cinsiyet, bölüm ve yıllarına göre yapıldı.

 

Bulgular

125 asistanın cinsiyet ve bölüm tanımlaması Tablo1’de verilmiştir. Cinsiyet ve bölüme göre resüsitasyon öncesi test (RÖT) ve resüsitasyon sonrası test (RST) puanlarının karşılaştırılmasında anlamlı farklılık gözlenmiştir (Tablo2). Cinsiyet ve bölümün RÖT, RST ve RÖT-RST farkı üzerinde anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. 0-1 yıl, 2-3 yıl ve 3 yıldan fazla kıdemlilerde RÖT ve RST puanları arasında istatistik olarak anlamlı farklılık gözlendi (Tablo3). Çalışma yılının fazla ya da az olması RÖT ve RST puanları ile RÖT-RST farkı üzerinde anlamlı farklılık tespit edilmedi (Tablo4). RÖT ile RST puanları ve RST ile RÖT-RST farkı arasında istatistik olarak anlamlı pozitif bir korelasyon, RÖT ile RÖT-RST farkı arasında istatistik olarak anlamlı negatif korelasyon tespit edilmiştir (Tablo5).

 

Tartışma / Sonuç

Çalışmalarda resüsitasyon eğitiminde simülasyonun kullanılması eğitim sonuçlarını iyileştirdiği, resüsitasyon yönergelerine daha iyi uyum sağlandığı gösterilmiştir. Yeni nesil bilgisayar destekli simülasyon maketinde asistanların görerek ve uygulayarak yaptığı KPR eğitiminin bilgi düzeylerini geliştirmede etkin olduğu kanısındayız.