İlgili bildiri özeti aşağıda dikkatinize sunulmuştur. Bildiri özetini ilgili linkler aracılığı ile yazdırabilir, pdf doküman olarak kaydedebilir yada kabul yazısı alabilirsiniz.

PDF Kaydet Yazdır
Kongre Program

Tark 2014

S-48

Servikal boyunluk takılan hastalarda Glidescope ve Entübasyon Laringeal Maskesinin Karşılaştırılması

Semih Özdil, Zehra İpek Arslan, Zehra Nur Baykara, Kamil Toker, Mine Solak

Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi, Anesteziyoloji ve Reanimasyon AD, Kocaeli

GİRİŞ: Servikal travma hastalarında başarısız entübasyon nadir görülür ancak morbidite ve mortalitesi yüksektir. Servikal travma hastalarında entübasyon dikkatle ve hızla gerçekleştirilmelidir. GlideScope; ucu 60 derece eğimli kasşığa sahip, eğitimde, normal ve zor havayolunda kullanılabilen bir videolaringoskoptur. ILMA; entübasyon sırasında ventilasyona da olanak sağlayan ve hem normal hem de zor havayolunda kullanılabilen kör bir entübasyon aracıdır. Bu çalışmanın amacı; bu iki havayolu aracını philadelphia tip servikal buyunlukla immobilize edilmiş hastalarda karşılaştırmaktır. MATERYAL-METOD: Etik Kurul onayı ve bilgilendirilmiş hasta onamı alınan, ASA I-II fiziki duruma sahip, 18-60 yaş arası, entübasyon gerektiren elektif cerrahi parasyona alınan 94 hasta çalışmaya dahil edildi. Hastaların demografik ve havayolu verileri kaydedildi. Standart monitörizasyon ve anestezi indüksyonunu takiben philadelphia tipi boyunluk takılarak hastalar iki havayolu aracından biri ile entübe edildi. Hastaların boyunluksuz ve boyunlukla yüz maske ventilasyonlarının zorluk derecesi kaydedildi. Gruplar, ilk deneme ve toplam entübasyon başarı oranları, yerleştirme ve entübasyon süreleri, mukozal hasar, hemodinamik parametrelere etkileri ve postoeratif komplikasyonlar açısından karşılaştırıldı. BULGULAR: Hastaların demografik ve havayolu verileri benzerdi. Boyunlukla ve boyunluksuz yüz maskesiyle ventilasyonları arasında fark saptanmadı. Grupların toplam entübasyon başarı oranları benzerdi (%96). ILMA’nın yerleştirme süresi Glidescope’tan daha uzun (14.9±10 vs 21.9±6.5, p<0.001) olmasına rağmen iki havayolu aracının entübasyon süreleri benzerdi. Mukozal hasar ILMA grubunda fazlaydı (p=0.04). Grup içi karşılaştırmada, iki havayolu aracının da yerleştirme sonrası hem kalp hızını hem de ortalama arteryel basıncı indüksyon sonrası değerlere göre arttırdığı görüldü. Gruplar arasında postoperatif komplikasyonlar açısından fark saptanmadı. Tartışma: ILMA grubunda yerleştirme zamanı daha uzun ve mukozal hasar oranı daha fazla olmasına rağmen gruplar; entübasyon süreleri, toplam entübasyon başarı oranları, hemodinamik parametrelere etkileri ve postoperatif komplikasyonlar açısından farksızdı. Hem ILMA hem de GlideScope, seçilmiş servikal boyunluklu hastalarda güvenle kullanılabilirler.