Endotrakeal entübasyon öğretiminde videolaringoskopun etkisi
Recai Dağlı1, Mehmet Cantürk1, Fatma Çelik1, Zeynel Abidin Erbesler1, Meryem Gürler2
1Ahi Evran Üniversitesi Tıp Fakültesi 2Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu
Giriş Hastane dışında KPR sırasında havayolunun sağlanması için çok az zamana sahip olan Paramedik ekibi endotrakeal entübasyonu (EE) hızlı ve doğru uygulamak zorundadır. Başarılı ve hızlı entübasyon için kullanılan ekipmanın iyi tanınması gerekmektedir. Macintosh laringoskop (ML) ile yeterli görüş alanı sağlanamayan hastalarda entübasyonu kolaylaştırmak için üretilen videolaringoskoplar (VL) EE öğretimi için de kullanılmaktadır. Günümüzde çok sayıda VL çeşidi olsa da tüm acil yardım setlerinde olacak kadar yaygınlaşmamıştır. Çalışmamızdaki ilk amaç; EE öğretimi sırasında VL ve ML ile uygulama sürelerindeki farkları saptamaktır. İkinci amaç; öğrencilerin entübasyon öğrenimleri sırasında kullandıkları laringoskoptan farklı bir cihazla ilk karşılaştıklarında gösterdikleri performanslarını belirlemektir. Gereç ve Yöntem EE deneyimi olmayan 80 Paramedik öğrencisi çalışmaya alındı. EE ile ilgili teorik bilgiler verildi, standart solunum yolu olan erişkin insan maketi üzerinde entübasyon işlemi yapılarak öğrencilere gösterildi. Gruplar ve uygulama akış şeması Şekil 1’de verilmiştir. EE, ML ve C- Mac© videolaringoskop (Karl Storz, Tuttligen, Germany) Macintosh blade kullanılarak yapıldı. Bulgular EE sırasında göğüs kompresyonu uygulandığında entübasyon süresi anlamlı olarak artmaktadır (Şekil 2)(Tablo 1). Başarı oranları azalmakla beraber istatistiksel olarak anlamlı değildir (Şekil 3)(Tablo 2). Öğretimden 4 hafta sonra yapılan denemelerde EE süreleri Grup 1 haricinde anlamlı olarak artmaktadır (Tablo 3). Başarı oranındaki değişim anlamlı değildir (Tablo 4). İlk on ve son on deneme EE süre ortalamaları incelendiğinde; Grup1,2 ve 4’de anlamlı azalma saptanmıştır (Tablo 5). Başarılı entübasyon sayısı ortalamaları incelemesinde; Grup 3’de başarı oranı azalmış, Grup 1 ve 2’de anlamlı artış saptanmıştır (Tablo 6). Tartışma EE, VL veya ML ile öğretilse de uygulama süreleri dört haftalık süre sonrasındaki uygulamalarda dahi anlamlı olarak artmaktadır. VL başlangıçta daha kısa EE süreleri sağlasa da uygulayıcılar farklı bir zamanda ML ile karşılaştıklarında uygulama süreleri anlamlı olarak uzamaktadır. Başarılı EE sayıları azalmaktadır. Sonuçta; EE öğretimi videolaringoskop ile yapılmış olsa da, uygulayıcılar ellerinde bulunan cihazı iyi tanımalı, yeterli sayıda ve sık uygulama tekrarı yapmalıdır.
|